Video sculpture, 4K, 30 minutes, sound, color, 43-inch monitor, mask objects, 2024 Used techniques and materials: Perfor- mance with moldable, colored material (red, green, blue), green-screen, green-suit, mold- ed and digitized face masks
Performance: Yvon Chabrowski
In glitched filters | fluid masks (red green blue) überlagern sich verschiedene bildgebende Verfahren: Hochaufgelöste 4K-Aufnahmen von Green-Screen- und -Suit-Performances mit analoger, formbarer Masse werden von ei- ner Anwendung mit einem digitalen Gesichtsfilter überblendet.
Für die Performances habe ich mein Gesicht mit einer Masse überformt und aus dieser zudem ein Maskenmodell angefertigt, das ich mit einer Gesichtsfilter-Anwendung meines Smartphones digitalisiert habe. Der Filter legt sich als virtuelle Erweiterung über das Gesicht, sobald die Anwendung es erkennt. Die analogen Gesichtsüberformungen aus den Performances werden als Masken-Objekte Teil der Video-Skulptur.
In diesen oszillierenden Transformationen – von analog zu digital und vice versa – verdichtet sich die Frage danach, wie mit KI generierte Körper-Bilder in ihrer Prozesshaftigkeit verstanden werden können, um einen produktiven Umgang mit ihnen zu finden.
Various imaging techniques overlap in glitched filters | fluid masks (red green blue): High-resolution 4K recordings of green-screen and green-suit performances with analog, moldable material are superimposed using a digital face filter application.
For the performances, I covered my face with a moldable mass. Using the same mass, I also built a mask model which I digitized with a face filter app on my smart- phone. As soon as the application recognizes the face, the filter is super-imposed as a virtual extension. As mask objects, the analog facial coverings also become part of the video sculpture.
These oscillating transformations— changing from analog to digital, and vice versa—shed light on how, AI generated body images and their processual character can be comprehended in order to find productive ways of dealing with them.