Video sculpture, full HD, loop, 13 min color, no sound life-size projection onto a
free-hanging acrylic screen 71 × 40 cm, 2016
Floods of images and streams of sensory impressions inundate the spaces for thought in a society steeped in communication. In contact with the sensory interfaces of our devices, we develop a private, almost intimate, relationship to these devices, which in turn leads us to forget them and ultimately replace our perception of self. The resulting immersive proximity almost entirely supplants what was originally the communicative function of the media. Yvon Chabrowski’s work Touching the Images addresses precisely this sensory relationship between the medium and the user, and the associated ambivalence with respect to image production and sensory experience.
Yvon Chabrowski has a human hand stroke the smooth surface of a trans- parent medium like a choreographed sequence, and perform standard gestures such as tapping, swiping, touching, holding, and pinching.
As the body merges with the medium by means of touch, the device ceases to be a separate object. When encountering this installation consisting of a display panel hanging freely in a room, beholders of Touching the Images experience how the relation between a user and the visual realm is reversed. By switching between a perspective from inside a device and that of the user perceiving the device, the work embodies how we no longer apprehend the world we might see through the window of the medium, but rather only through our interaction with ourselves. The images produced can no longer claim their own right to exist, but are limited to what gestures can express.
Whatever one may think of them, these gestures in their abstraction embody the new visual forms of the networked world, in which the opposition between that which is digital and that which is real has long since been replaced by what is behind and in front of the glass.
Video-Skulptur, Full-HD, Loop, 13 min Farbe, kein Ton lebensgroße Projektion auf eine freihängende Acryl-Projektionsscheibe 71 × 40 cm, 2016
Bildwelten und sensorische Eindrücke überfluten uns und füllen Denkräume der Kommunikationsgesellschaft aus. Wir entwickeln eine private, beinahe intime Beziehung zu den Geräten im Kontakt mit ihren sensorischen Interfaces, die uns die Geräte vergessen lassen und unsere Eigenwahrnehmung ersetzen. Die so entstehende immersive Nähe löst die ursprünglich vermittelnde Funktion der Medien fast vollständig auf.
Yvon Chabrowski behandelt in ihrer Arbeit TOUCHING THE IMAGES eben jene sinnliche Beziehung zwischen Medium und Nutzer in ihrer Ambivalenz hinsichtlich Bildproduktion und sinnlicher Erfahrung.
Gleich einer Choreografie lässt die Künstlerin eine menschliche Hand über ein transparentes Medium und dessen glatte Oberfläche gleiten und Standardgesten wie Tap, Swipe, Touch, Hold und Pinch ausführen.
Während dabei der Körper in der Berührung mit dem Medium mit diesem verschmilzt, verschwindet das Gerät als Gegenüber. Als Installation einer im Raum schwebenden Bildfläche erfahren die Betrachtenden von TOUCHING THE IMAGES, wie sich die Verhältnisse von Anwender und Bildraum verkehren. Da die Betrachtenden abwechselnd die Innenperspektive aus dem Gerät heraus und die der Anwender•innen im Blick auf das Gerät einnehmen, versinnbildlicht die Arbeit, dass wir anstelle der Welt, die wir durch das Fenster des Mediums sehen könnten, nur noch unsere Interaktion mit uns selbst wahrnehmen. Die so entstehenden Bildwelten erschöpfen sich darin, Ausdrücke von Gesten statt Bildwelten mit eigenem Seinsanspruch zu sein.
Wie immer man dazu stehen mag, in ihrer Abstraktion bilden eben jene Gesten die neuen Bildformen der Netzwerkgesellschaft, in der der Gegensatz zwischen digital und real längst abgelöst wurde von dem, was hinter dem Glas und was vor dem Glas ist.
Text: Sakrowski