a research and performance workshop in the frame of BETWEEN POST-TRUTHS AND OTHER EVENTS, Trienal Frestas, Sorocaba, São Paulo, Brazil
kindly supported by the curator Daniela Labra and the production manager Melina Valente
In the workshop we discussed how our sense of origin and togetherness is defined by images. We therefore collected historical and contemporary images that visualize forms of coexistence and power relations in communities.
What current and historical media images surround us – circulating on the Internet, in print media, libraries, books, architecture, monuments, oral history – and give us ideas about life in communities and in the state?
The focus of the joint research and discussion shifted to the MONUMENTO ÁS BANDEIRAS of São Paulo, a monument in front of an entrance to the Ibirapuera park. The reception of the monument raises questions of identity, nationality, colonialism and repression, which led to a lively discussion.
To transform these discussions and questions into a tangible performative thinking space, the participants Thiago Cesare, Kelly Mariel Mota, Gabi Mello, and Anderson Nascimento appropriated postures from the figures of the monument by re-enacting them with their own bodies and thus abstracting them in their own performance.
The reenactment of the monument involved dynamic conditions whereby each performer was interconnected with the others and thereby responded to and initiated the movement. In a joint process we developed the idea of creating a tableau vivant that turns into a moving image.
A fragment of the monument wherein four figures were interwoven in such a way that a movement of one figure caused movement by the others served as template for the performance. The first approach was to enact the movement that the monument dictates – forward. The second was to transform the movement into a falling sculpture and the third was to transform the monument into a free and independently organized movement.
Im Rahmen des Workshops wurde diskutiert, wie unser Herkunfts- und Zusammengehörigkeitsgefühl durch Bilder definiert wird. Historische und zeitgenössische Bilder wurden recherchiert, die Formen des Zusammenlebens und der Machtverhältnisse in Gemeinschaften visualisieren.
Welche aktuellen und historischen Medienbilder zirkulieren im Internet, in Printmedien, Bibliotheken, Büchern, Architektur, Denkmälern, mündlicher Überlieferung – und geben uns Vorstellungen vom Leben in Gemeinschaften und im Staat?
Der Schwerpunkt der gemeinsamen Recherche und Diskussion verlagerte sich auf das MONUMENTO ÁS BANDEIRAS von São Paulo, ein Denkmal vor einem Eingang zum Park Ibirapuera. In der Rezeption des Monuments stellen sich Fragen nach Identität, Nationalität, Kolonialismus und Repression, die zu einer lebhaften Diskussion führten.
Um diese Diskussionen und Fragen in einen greifbaren performativen Denkraum zu verwandeln, eigneten sich die Teilnehmenden Thiago Cesare, Kelly Mariel Mota, Gabi Mello, Anderson Nascimento Haltungen der Figuren des Bildes an, indem sie diese mit ihren eigenen Körpern nachstellten und in ihrer eigenen Performance abstrahierten. Mit den Mitteln der Performance näherte sie sich der Realität des Bildes an und erweiterten es intuitiv.
In der Reinszenierung des Monuments entstand eine Dynamik, durch die die Performenden miteinanderen verbunden waren. Jede individuelle Bewegung aktivierte eine kollektive Bewegung und setzte sich in den Körpern der anderen Performenden fort. In einem gemeinsamen Prozess entstandt ein Tableau vivant – ein lebendiges Bild.
Ein Fragment des Monuments diente als Vorlage für die Performance, bei dem vier Figuren so miteinander verwoben sind, dass eine Bewegung der einen Figur die Bewegung der anderen verursacht. In einer ersten Annäherung führten die Performenden die Bewegung so aus, wie es das Denkmal vorgibt - vorwärts. In einer zweiten Annäherung transformierten die Performenden die Bewegungen in eine fallende Skulptur und in eine dritten Version wurde das Monument in eine freie selbstorganisierte Bewegung transformiert.