a research and performance workshop as part of the exhibition TERRITORY curated by Kira Dell in collaboration with uqbar & COPYRIGHT and supported by the Berlin Senate Department for Culture and Europe, 2018
Facial recognition systems cannot be seen nor felt, tasted nor smelled. They are invisible yet present. Institutions and companies want to capture our faces to assign gender, origin, health, emotion, and potential to us.
When is your face registered by a camera or recognized by an algorithm? What is recognized? What should be recognized and why?
In the workshop FACES participants researched current and historical techniques of facial recognition systems. The research rendered everyday experiences tangible through means of performance.
How do facial recognition systems define our bodies and the space we live in?
The research served as material for a collective performance, which the participants Sara Xhengo, Kina, Sina Schirling developed and which took place during the finissage of the TERRITORY.
The performers interwove fictional and journalistic texts, which they spoke or played, with poses and gestures. They worked with a smartphone as well as with a malleable mass that they applied to their own bodies. The audience was directly involved in the performance in the interest of a common performative thinking space.
Gesichtserkennungssysteme können weder gesehen noch gefühlt, geschmeckt oder gerochen werden. Sie sind unsichtbar und doch präsent. Institutionen und Unternehmen wollen unsere Gesichter erfassen, um uns Geschlecht, Herkunft, Gesundheit, Emotionen und Potenziale zuzuordnen.
Wann befindet sich das eigene Gesicht im Fokus einer Kamera oder wird von einem Algorithmus erkannt? Was wird erkannt? Was soll erkannt werden und warum?
Im Workshop FACES recherchierten Teilnehmende nach aktuellen und historischen Techniken von Gesichtserkennungs-Systemen. Die Recherche stützte sich auf Alltagserfahrungen. Mit Hilfe performativer Strategien wurden diese greifbar gemacht. Wie definieren Gesichtserkennungs-Systeme unsere Körper und die Räume, in denen wir leben?
Die künstlerischen Recherchen dienten als Material für eine kollektive Performance, die die Teilnehmerinnen Sara Xhengo, Kina, Sina Schirling entwickelten und die während der Finissage von TERRITORY stattfand. Darin verwoben die Performenden fiktive und journalistische Texte, die sie selber sprachen oder abspielten, mit Posen und Gesten. Sie arbeiteten mit einem Smartphone als auch mit einer formbaren Masse, die sie an den eigenen Körper anlegten. Das Publikum wurde zu Gunsten eines gemeinsamen performativen Denkraumes direkt in die Performance einbezogen.